verslag 24 - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 24 - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 24

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

15 Augustus 2014 | Canada, Whitehorse

15 augustus
Gisteren zijn we in Whitehorse aangekomen. Het was een lange dag rijden, ‘s ochtends om 6 uur vertrokken en ’s avonds om 7 uur kwamen we in ons hotel aan. Kort na het vertrek vond onze Garmin dat we nog 918 km moetsen rijden en dan links aanhouden!
Onderweg hebben we veel wildlife gespot; twee jonge elanden, bighorn sheep met jong, meerdere bisons, die gewoon langs de kant van de weg lagen of stonden en als klap op de vuurpijl een zwarte beer, die langs de weg liep te eten. Steeds keek hij even naar ons op en dan ging hij weer verder ‘grazen’. Wat hij at weet ik niet, waarschijnlijk knollen of wortels. De weg was zo rustig, dat we langs de kant konden stilstaan om de dieren te zien en te fotograferen.
Toen we vier uur gereden hadden, stopten we bij de Liard Hot Springs, een prachtige plek waar het warme (zeg maar hete) zwavelhoudende water zo maar uit de grond opborrelt. Dichtbij de bron was het te heet, maar een eindje verderop stroomafwaarts was het 40 graden C., een heet bad eigenlijk. Deze Hot Springs was prachtig in de natuur aangelegd en in het water zat je eigenlijk tussen de planten. Een heel mooie plek, die ook nog eens erg rustig was. Je mocht maar 20 minuten in het bad, niet langer, maar dit was een welkome afwisseling van het rijden de hele dag.
De natuur is overweldigend hier, mooie bergen overdekt met bomen, diepblauwe meren, wilde rivieren, geen enkele menselijke activiteit meer, zoals in het vorige verslag. Hier komen de mensen alleen voor recreatie, rust en ruimte. Langs de weg staan zo hier en daar kleine eetgelegenheden en slaapcabins voor vrachtwagenchauffeurs en er zijn benzinepompen. Verder woont hier niemand. De gevolgen van bosbranden zijn enorm. De dode bomen blijven lang staan en het jonge groen doet er jaren over om de oude bomen weer te vervangen. Grote gebieden met dode bomen zien er erg troosteloos uit.
Gisteravond bij het diner kregen we wilde zalm. Wat is dat lekker! Deze tijd van het jaar komen de wilde zalmen de rivieren op en we gaan straks kijken bij een ‘fishladder’ in de rivier hier in Whitehorse, waar we de zalmen langs omhoog moeten zien komen. Lijkt me een mooi gezicht! Verder gaan we vandaag al onze spullen weer eens reorganiseren. Het is hier een stuk kouder, dus het zomergoed kan opgeborgen worden. We hebben nog een traject van 1750 km voor de boeg, met grotendeels onverharde wegen. Dat betekent stukken langzamer rijden en veel stof happen! Morgennacht is er geen slaapplaats in Dawson City. Dan moeten we in de auto slapen. Een aantal mensen heeft een tent bij zich. Het zal een frisse nacht worden. Hopelijk kunnen we van te voren wat uitrusten.

• 16 Augustus 2014 - 10:49

Cobi Smit:

Wat een schitterende reis maken jullie en wat een geweldig goede verslagen! H.d.