verslag 27 - Reisverslag uit Alaska, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 27 - Reisverslag uit Alaska, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 27

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

18 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Alaska

18 augustus
Fairbanks in Alaska hebben we vandaag bereikt, ondanks het feit dat onze Garmin noch de buienradar de stad kennen. Fairbanks heeft toch nog 32.000 inwoners en dat is bijzonder in dit voornamelijk lege land. De reis hierheen ging voorspoedig en aan de grens werden we snel geholpen. Geen lange wachtrijen, geen ingewikkelde vragen. Er is bijna geen verkeer op de weg (het is zondag) en wat er aan verkeer is zijn toeristen, zoals wij. We oogsten nog steeds verbazing bij alle mensen die we tegenkomen; gisteren spraken twee zussen ons aan, die 64 jaar geleden uit Nederland hierheen zijn gekomen. Ze spraken nog wat Nederlands, de een was Canadese, de ander Amerikaanse.
Hier in Fairbanks blijven we drie nachten; wat een luxe! Vooral ook omdat we in een suite zitten, met zitkamer, keuken, eethoek, slaapkamer en badkamer. Allemaal ruim bemeten en smaakvol ingericht. Een deel van de groep is vandaag verder naar het noorden gereisd om naar Deadhorse te gaan, het meest noordelijke puntje van Alaska dat over de weg te bereiken is. De weg is 800 km lang, voor ruim de helft bestaande uit gravel en als je vandaag heen gaat, moet je morgen terug. Wij hadden al eerder besloten dat we dit niet gingen doen; we hebben daarom een boottocht over de rivier de Chena besproken voor vanmiddag. Morgen gaan we naar de Chena Hotsprings 59 mijl van hier. Verder hebben we rustig de tijd nog wat boodschappen te doen en de auto verder op te ruimen en de koffers in te pakken.
Onderweg naar Fairbanks passeerden we het eindpunt (of beginpunt) van de Alaska Highway, waar een Visitors center is. Heel toepasselijk in dit gebied zijn de sculptures van muggen, die hier in groten getale voorkomen. Ik ben in mijn hand gestoken en daar heb ik behoorlijk veel last van, veel jeuk en een dikke hand; nu al twee dagen.
We kwamen ook langs het plaatsje Northpole, waar vandaan de Kerstman elk jaar vertrekt. Hier wordt op Amerikaanse wijze ruim aandacht aan besteed, waardoor je het hele jaar door kerstversiering kunt kopen.
Dichtbij het hotel is een Museum voor Antique Cars. Daar zijn we gistermiddag naartoe gegaan. De mensen stonden klaar om ons te ontvangen, alleen was dit ons niet bekend. Aanstaande dinsdagavond wordt er een rondrit van klassieke auto’s en onze Volvo’s door Fairbanks georganiseerd, die eindigt in het Pioneer Park, waar we gezamenlijk de maaltijd zullen gebruiken. De Amerikanen willen ons graag ontmoeten en een Nederlandse vrouw die al sinds 1972 in Amerika woont, wil dit organiseren. Bob neemt spontaan het voortouw om de groep er warm voor te maken. Ruim 90 mensen geven aan mee te willen doen.

• 19 Augustus 2014 - 10:51

Frank En Yvonne:

Hallo Bob en Marjo

He, he wat een belevenissen weer en wat een prachtige foto's.
    Ik ben blij dat jullie een beer gezien hebben en dat hij/zij zo mooi poseerde.
    Nou die eland nog. Hopelijk komt die ook nog langs.
    Leuk ook die contacten met de oltimer-liefhebbers ter plaatse.
    Geniet van al die leuke dingen en een goede reis verder.

Groetjes Frank en Yvonne

• 19 Augustus 2014 - 11:22

Ton:

Tjonge jonge jonge, wat kan ik jullie na zo'n verslag nog vertellen.
    Die hand in een apotkeek vragen naar een antisitaminicum tabletten en zalf.
    Het ene slikken 't andere wrijven dan is in 1 a 2 dagen bekeken.

Jullie beginnen aardig aan het eind van de reis te komen.
    Het is toch geweldig dat jullie overal met open armen worden ontvangen.

Marjo lukt het nog een beetje met Bob....."Bobbie dragen".... is er geloof ik niet bij.

Gloeinde groeten uit een warm "la douce France"

Volhouden en genieten zoiets gebeurt niet gauw weer.

Bea en Ton