verslag 11 - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 11 - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 11

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

27 Juli 2014 | Mexico, Mexico-stad

28 juli
We zijn in Guadelajara, 500 kilometer van Mexico City. Allemaal snelweg, dus dat ging gemakkelijk. Alleen Mexico City uit op maandagochtend is geen aanrader. Op de rondweg worden we aangehouden door oom Agent op een motorfiets. B rijdt vooraan en de agent gebaart tot stoppen. Hij heeft ons zien langskomen en doelbewust houdt hij ons aan. We komen met vier auto’s in een smalle strook op een verkeersader te staan. Het verkeer raast langs ons heen. De agent gaat ijverig telefoneren naar zijn vriendje en ondertussen vraagt hij naar ons rijbewijs. Bob geeft hem een kopie, maar nee hij moet het origineel hebben. Dat begrijpen wij natuurlijk niet. Een paar kilometer eerder waren we allemaal door rood gereden om bij elkaar te blijven in deze verkeerschaos, dus dachten we dat het hierom ging. Maar nee, makkertje twee komt op de motorfiets aan en gebaart zeer beslist naar elke auto, 100 dollar per auto! Totaal 400 dollar, deze woorden kent hij in het Engels. Meer niet. Dan wordt het ons duidelijk. In Mexico City mag je als buitenlander op werkdagen van 5 tot 11 uur ’s ochtends niet op de rondwegen rijden tenzij je een bepaalde permit hebt. Het is 9 uur, dus wij zijn in overtreding! Je moet het maar weten. Ondertussen wordt er weer druk getelefoneerd. GJ belt naar onze reisbegeleiding en Teuntje spreekt weer met de agent. Dat allemaal in het geraas van het verkeer. Op een gegeven moment wordt er onderhandeld. Nu is het 50 dollar per auto, cash in het handje. Eén van ons vraagt om een schriftelijk bewijs dat we betaald hebben, zodat we 2 kilometer later niet weer aangehouden worden. De agenten worden zenuwachtig. Als er dan weer Volvo’s langsrijden die toeteren en wij allemaal zwaaien beginnen ze het benauwd te krijgen. Eén van ons vraagt of hij nu door mag rijden en geeft de agent een hand. Dan is het ijs gebroken, er verschijnt zelfs een glimlach en we mogen gaan zonder te betalen. De agenten zijn snel weg op hun motorfietsen en ze helpen ons niet om de weg weer op te komen. We hadden van onze gids gisteren al gehoord dat er zoveel corruptie is in dit land: wel deze agenten zagen hun kans schoon. Maar de zuinige Hollander gaat onderhandelen en dan met zoveel mensen om de agenten heen gaan staan, dat ze het hazenpad kiezen.
Onze route vandaag voert ons over hoogvlakten heen, waar veel landbouw wordt bedreven. Overal liggen retentiebekkens om het regenwater dat in deze regentijd valt op te vangen. Het regent hier inderdaad bijna elke dag aan het eind van de middag met felle onweersbuien, waarbij veel water naar beneden komt. Guadelajara is de tweede stad van Mexico en is het centrum van landbouw en veeteelt. We passeren onderweg grote kassencomplexen. Omdat we redelijk vroeg in de stad aankomen kunnen we naar het centrale plein wandelen en de kathedraal bezichtigen. Deze kerk is gewijd aan de Heilige Maagd van Guadelupe. Het is gezellig druk in de stad; er is een manifestatie van de Marine naar aanleiding van 100 jaar na dato van een zeeslag bij Veracruz in 1914.
Wat we nog van anderen hoorden na de dramatische grensovergang naar Mexico, waar maar 7 equipes de auto hebben kunnen inklaren bij de geplande, maar niet vindbare grenspost. Een aantal equipes hebben overnacht bij de grenspost van Paso Hundo waar de computer op tilt was geslagen, Zij hebben in een klein hotelletje kunnen overnachten en konden de volgende ochtend om 7 uur terecht. Vier teams hebben onderweg bij een benzinestation moeten overnachten omdat één van hen met pech kwam te staan. In Mexico City waren er nog 10 teams die hun auto nog moesten laten inklaren.