verslag 10 - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 10 - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 10

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

28 Juli 2014 | Mexico, Mexico-stad

27 juli
Vandaag hebben we ons heerlijk per bus naar Teotihuacan laten vervoeren. Het is best fijn om op deze wijze van de cultuur van dit land te proeven. We hebben de piramide van de Zon beklommen en die van de Maan gedeeltelijk. Onze gids vertelt enthousiast over deze historische site. Hier heeft een stad gestaan van wel 200.000 inwoners. De stad bereikte zijn hoogtepunt in 450 na C en rond 700 na C is de stad verlaten. Waarschijnlijk hebben de bewoners de stad en de streek verlaten in een periode van grote droogte. Zij hadden in het gebied rondom de stad alle bomen gekapt en geen nieuwe geplant. Hierdoor verdroogde het gebied. Van de oorspronkelijke bewoners is weinig bekend. Ze hebben de stad verlaten nadat ze hem in brand hadden gestoken. Daardoor zijn alleen de fundamenten van de gebouwen bewaard gebleven. De Azteken die later in dit gebied kwamen wonen hebben de stad de naam Teotihuacan gegeven. We hebben de site uitgebreider kunnen bezoeken dan 10 jaar geleden toen we hier voor het eerst waren. De piramide van Quetzocoatl is zeer bijzonder omdat de kop van de gevederde slang op verschillende plaatsen uit de piramide steekt. Veel is er geroofd nadat de Azteken zijn gekomen, maar deze gebeeldhouwde koppen zijn later ontdekt.
Na een heerlijke lunch vertrokken we terug naar de stad, waar we eerst de Basiliek van de Virgina de Guadelupe bezochten. Dit is een pelgrimsoord, dat sterk lijkt op Lourdes. Jaarlijks bezoeken 20 miljoen Mexicanen deze kerk om hun Zwarte Madonna te eren. Er is een hele souvenircultus omheen gebouwd.
Op het grote plein bezochten we het Parlementsgebouw waar we de muurschilderingen van Diego Riviera bekeken hebben. Onze gids weet niet van ophouden, maar velen van ons willen naar het hotel terug. Na een mooie lange dag gaan we ons prepareren op de reis voor morgen, een tocht van Mexico City naar Guadelajara.

P.S. Ton, gefeliciteerd met je verjaardag

• 28 Juli 2014 - 13:19

Renske:

Gelukkig hebben jullie ook af en toe een dagje rust om wat moois te bekijken! Ziet er prachtig uit en weer een mooie statige foto voor in de familieboeken ;).

Geniet!

Liefs Renske

• 28 Juli 2014 - 15:33

Cobi Smit:

Hallo Bob en Marjo.
    Wat een geweldig mooie reis maken jullie en wat een mooi land, zoal we ons het ons voorstellen.
    Schitterende ornamenten met heel veel historie.
    Erg interessant.
    groetjes,Evert en Cobi

• 28 Juli 2014 - 22:05

Maria:

Dag Marjo en Bob,
    Interessant jullie belevenissen mee te maken.Me dunkt,dat jij,Marjo,voldoende inspiratie opdoet voor je lezingen bij de Studiekring.Dit is uit de eerste hand!Veel plezier bij het vervolg van jullie reis!
    Groet van Maria

• 29 Juli 2014 - 09:47

Ton:

Geweldig dat jullie in al die hectiek m'n verjaardag niet zijn vergeten.
    Maar Marjo over 2 dagen ben jij aan de beurt en dan vier jij samen met Bob en vele anderen jouw kroonjaar.
    Tot aan je verjaardag een goede tocht en op je verjaardag een geweldige tocht.
    En denk erom tijdens het rijden geen mot maken.

Groetjes
    Ton en Bea