verslag 7 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 7 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 7

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

23 Juli 2014 | Guatemala, Antigua

23 juli
Gisterenavond rond acht uur zijn we aangekomen in Antigua, de vroegere hoofdstad van Guatemala. Een afstand van 270 kilometer vanaf San Salvador. Het eerste stuk tot aan de grens ging probleemloos en voordat we het wisten stonden we al voor de inklaring van de auto in Guatemala grens om het land in te gaan. Het afsluiten van een verzekering lukte echter niet op Bob’s naam. Net toen hij bij het loket stond en ze zijn gegevens invoerden, crashte de computer. Toen ze weer wilden opstarten moest eerst de oude file eruit, maar dat lukte niet. Kennelijk kon dit alleen met toestemming van een meerdere. Ellenlange telefoongesprekken volgden en tegen ons zeiden ze 5 tot 10 minuten wachten. Dit duurde al met al twee en een half uur. Veel later dan we gehoopt hadden konden we doorrijden naar Antigua. Onze vrienden hebben op ons gewacht en na een uurtje rijden op een verschrikkelijk slechte weg stopten we om in een leuk restaurantje te gaan eten. De bediening was alleraardigst en de mensen deden hun uiterste best om het bestelde eten snel te bereiden. Het eten was heerlijk; met als voorgerecht rijst en bonen met een pittig sausje. Vervolgens vertrokken we weer en na twee uur rijden kwamen we in de file van Guatemala stad terecht. Het was inmiddels donker en tussen de rijen auto’s en verschrikkelijk stinkende bussen in, zitten bedelaars (zonder benen) met een schepnetje muntjes te bedelen of jongetjes proberen van alles te verkopen of gewoon te bedelen. In de file in het donker is geen pretje, maar na een uur in een slakkengangetje konden we doorrijden naar Antigua. Er zijn hier de eerste grote hoogteverschillen en als je achter een vrachtwagen terecht komt, moet je geduld betrachten. Vlakbij ons hotel hield onze auto er mee op; we zijn naar een van de vele hotels gesleept en daar hebben we gevraagd waar ons hotel was. Toen Bob daarna probeerde te starten deed hij het weer. We kunnen onze auto niet bij ons hotel kwijt, maar op een parkeerterrein 15 minuten lopen van ons hotel ( zeg maar hostel). Er logeren in ons hotel 13 equipes en de anderen zijn over de stad in kleinere hostels opgedeeld.
Vandaag hebben we ingetekend voor een wandeling naar de Pacaya vulkaan. Deze excursie begint om 7 uur ’s ochtends. Voordat we gaan ontbijten lopen we eerst heen en weer naar onze auto om onze wandelschoenen, blouse met lange mouwen en onze hoedjes op te halen.
We rijden eerst met een busje 1,5 uur naar een plek 1700 meter hoog. Daarna gaan we wandelen tot 2200 meter over een pad dat inderdaad enorm snel omhoog gaat. Beneden staan jongetjes die ruwe houten stokken verkopen (mijn wandelstok zit nog in de koffer in de auto) en ik koop een stok, die natuurlijk meegaat in de auto als souvenir. Andere mensen bieden hun paarden als rijdier aan om je naar boven te brengen. Het is een hele klim, maar we halen het. De gids stopt telkens na 5 minuten en vertelt dan iets over de omgeving. We zijn hier in het eerste nationale park van Guatemala. De Pacaya vulkaan is actief en de laatste grote eruptie was in 2010, ongeveer tegelijkertijd met de vulkanen op IJsland die het vliegverkeer lam legden. Dit gebied werd toen door een dikke laag as bedekt, veel daken bezweken door de zware as en alle planten verdwenen. Nu is alles weer groen om ons heen en komen de dieren ook weer terug: de vogels, reeën, vossen, eekhoorns en slangen. Tijdens de wandeling hebben we prachtige uitzichten op de omgeving; delen van Guatemala stad met 4.4 miljoen inwoners, op de stad Antigua en op de drie vulkanen die op een rij liggen. Naast de Pacaya is de Fuego vulkaan actief. Hij stoot elke 4 minuten een stoomwolk uit. Dit is een fascinerend gezicht. Boven op een plateau hebben we zicht op de lava die een kleine drie maanden geleden gloeiend naar beneden is gekomen. Je ziet overal stoom en zwavel uitkomen. Deze wandeling hadden we niet willen missen! Vanmiddag gaan we Antigua bekijken.

• 25 Juli 2014 - 10:17

Greet Steltman ( Vriendin Boudewijn En Lianne):

Lieve luitjes,

wat een prachtige reis maken jullie!!! Heerlijk om de reisverslagen te lezen en de foto"s te zien.
    Een heel andere wereld, zo fascinerend om mee te maken denk ik.
    Goede reis verder en geniet .....

Groeten aan Anneke,Gj, Boudewijn en Lianne

liefs,Greet

• 25 Juli 2014 - 11:59

Annemette Hellinga:

Hoi Marjo en Bob,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! Ondertussen hebben jullie gelukkig nog maar een moeilijke grensovergang te gaan en heel veel mooie plaatsen! Heel veel plezier en groeten ook voor An, GJ, Lianne en Boud. We zien jullie in Calgary.Ontzettend veel zin in!

Annemette

• 25 Juli 2014 - 19:56

Yvonne Tuerlings:

Hoi Bob en Marjo

Wat een belevenissen weer en wat een prachtige foto's
    Wat was er met de auto? ben benieuwd te horen of hij het nu weer goed doet.
    Jullie hadden hem zo goed opgeknapt, dat mag niet fout gaan.

Groetjes Frank en Yvonne

• 25 Juli 2014 - 22:22

Alphons:

Nog bergbeklimmen ook, van 1700 naar 2200 m. goed hoor. En ik dacht nog dat Bob niet zo'n loper was. Blijkbaar toch. Veel genoegen en vooral een goede auto. is ie weer in orde?

Alphons