17 juli - Reisverslag uit David, Panama van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu 17 juli - Reisverslag uit David, Panama van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

17 juli

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

18 Juli 2014 | Panama, David

Verslag 4
Vandaag is de kop er af! De eerste 450 km hebben we afgelegd. Onze Garmin doet het goed, maar we moeten nog leren naar ‘haar’ te luisteren. Wegrijden van ons hotel lukt nog wel, maar als we dan de verkeerde afslag nemen, dan moeten we zien om te draaien in een drukke stad. Het is allemaal goed gegaan en eenmaal op de juiste weg, was het gewoon rechtuit rijden. We verlaten de stad via de imposante brug over het Panamakanaal die we vanuit ons hotel goed konden zien. De eerste tweehonderd kilometer reden we vlak langs de kust in een golvend landschap over een vierbaansweg. Bob vond het net de Camargue. Daarna veranderde het landschap in een tropische vegetatie, met bananenplantages, suikerrietvelden en oliepalmplantages met op de achtergrond een keten van de bergrug die evenwijdig aan de kust Panama in tweeën deelt met vulkaantoppen die in de wolken liggen.
De tweede helft van de route werd er aan de weg gewerkt. Vandaag is er echter weinig gebeurd, want alle wegwerkers zijn foto’s aan het maken; ze zwaaien en fluiten naar ons als we langsrijden. Eén dag klassieke Volvo’s zien is één dag niet gewerkt! Een wegwerker roept zelfs Alaska naar ons! De weg zit echter vol gaten en we moeten goed opletten waar we rijden. Het zijn betonplaten die hier en daar verschoven zijn, waardoor er diepe gaten met scherpe randen ontstaan.
Het is voor ons een leuke herkenning van mensen, gekleurde huizen, inrichting van de plaatsjes langs de weg, want het lijkt hier sterk op Colombia. We hebben onze reis duidelijk voortgezet waar we twee jaar geleden geëindigd zijn. Zelfs de vogels die in het zwembad komen baden zijn dezelfde als we in Cartagena hebben gezien. Langs de weg zien we ook weer nieuwe spannende verkeersborden; je mag geen blikjes in de natuur werpen en 100 meter verderop mag het weer wel! We mogen ook geen apen en gordeldieren doodrijden, maar jammer genoeg hebben we die niet gezien.
Toen we in het hotel kwamen hoorden we van het verschrikkelijke nieuws dat een passagiersvliegtuig uit de lucht is geschoten boven Oekraïne. Dit is niet te bevatten en verschrikkelijk nieuws voor de nabestaanden.

• 19 Juli 2014 - 09:18

Hans De Bruin, En Sophie:

Hallo Bob en Marjo,

Fantastisch dat jullie weer zo'n prachtige reis ondernemen. En ja, wat afschuwelijk, wat er in Oekraine gebeurde. De laatste berichten hier hebben het over 192 Nederlandse doden van de bijna 300 in totaal. CNN, BBC, Al Jazeera noemen vaak iets lagere aantallen, die al weer achterhaald blijken.

Hier in Wijk bij Duurstede is het bloedheet, het wordt vandaag, zaterdag, 35 graden. We houden het bij schaduw in de tuin, hangmat, nog wat met de kajak varen en kersen eten.
    Dinsdag leid ik met een bevriende onderzoeker van de Radboud universiteit een hoogveenexcursie naar het Korenburgerveen en het Haaksbergerveen met een groep van 18 mensen van diverse organisaties. Het is ook een beetje afscheid van externe contacten voor mijn pensioen op 1 september. Ons 130 jarig bestaan denken we nu op 7 september te vieren, zondags, maar dat horen jullie nog wel precies.

Ik ben heel benieuwd wat jullie in Midden Amerika gaan zien. Thuis heb ik mooie vogelgidsen van Costa Rica, Venezuela, een wat oudere zwartwitte met te weinig afbeeldingen van Mexico, en Petersons gidsen van westelijk noord Amerika. Zoogdiergidsen van neotropisch regenwoud en Noord Amerika, bloemplanten en bomen. Dus je kunt later van alles komen nazoeken.

Voorlopig wachten we even nieuwe verslagen van jullie af en wensen jullie een prachtige reis toe!

Vriendelijke groeten,

Sophie en Hans

• 20 Juli 2014 - 15:53

Maria Langemeijer:

Marjo en Bob,
    Wat leuk dat jullie ook je verslag naar mj sturen!.Wat ons hier diep heeft geraakt,weten jullie ook.We houden ons hoofd wel koel,maar wanneer we dit weekend voorbij denken,hopen we,dat de missie in de Oekraine tot beter resultaten kan komen.Wat aanvankelijk begeleid ging met uiterste diplomatie,is nu reden om op het hoogste niveau met rgeringsleiders te overleggen.
    Is de temeratuur door minder luchtvochtigheid ,prettig bij de langetrajecten,die jullie elke dag afleggen?.
    Ikkijkmet intresse naar julle beichten.
    Harteijke groet,
    Maria