verslag 25 - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 25 - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 25

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

15 Augustus 2014 | Canada, Whitehorse

15 augustus (vervolg)
We hebben een wandeling gemaakt van 5 km rond de Yukon River langs het Millennium Trail, een mooi aangelegde wandel- en fietsroute. De Yukon River wordt stroomopwaarts via een dam en een waterkrachtcentrale bedwongen. De volwassen zalmen, die in de Beringzee 2-5 jaar hebben geleefd, gaan de rivier op naar zoetwaterkreken om hun eitjes af te zetten. Zowel volwassen mannetjes als vrouwtjes passeren bij de dam een speciaal aangelegde vistrap om naar hun geboortekreek terug te keren, om daar hun eitjes af te zetten. Die worden dan door de mannetjes bevrucht. Daarna sterven ze.
Juist in midden augustus is de zalmentrek het grootst. Bij de vistrap is een informatiecentrum en via een onderwatercamera is te zien hoeveel zalmen er voor de ingang van de vistrap zwemmen. In dit centrum worden de vissen dagelijks geteld en gewogen, geselecteerd op geslacht en op herkomst. De tijdelijk gevangen zalmen zijn goed te zien in de opvangbak. De wilde zalm is te onderscheiden van de gekweekte zalm doordat de wilde zalm een extra vinnetje op de rug heeft. Er zwemmen zowel wilde als gekweekte zalmen in de Yukon River. Dit jaar is er een vangstverbod, om verdere teruggang van de zalmpopulatie tegen te gaan.
Inmiddels zijn onze plannen voor de komende dagen gewijzigd. We gaan niet naar Dawson City, waar we zouden kamperen (in de auto slapen), maar we gaan morgen via een zuidelijke route richting Fairbanks. We overnachten dan in een hotel in Beaver Creek, halverwege de afstand. Er wordt aan de weg naar Dawson City gewerkt en dat gaat veel overlast geven. Bovendien is de zuidelijke route korter. Vandaar.

• 16 Augustus 2014 - 09:24

Jacqueline Balteau:

Hallo Bob en Marjo,
    Met plezier heb ik weer een aantal dagen van jullie verslag gelezen. Wat een afstanden leggen jullie per dag af !!
    Over een half uur wordt ik door Ton Witte opgehaald. We gaan een paar weken naar het huis van een vriendin van mij in de buurt van Barcelona. Zal dus de rest van jullie reisverslag pas na terugkeer (5 september) kunnen lezen.
    hartelijke groet,
    Jacqueline

• 16 Augustus 2014 - 16:07

Ton Von Burg:

Zo mijnheer de Boer, op je ouwe dag nog lange wandelingen maken? Petje af da's goed vooer je conditie.

• 16 Augustus 2014 - 17:49

Hester:

Hoi,

Wat leuk om jullie avonturen te lezen en de mooie beschrijvingen van de natuur en omgeving! Ik heb een groot deel van de verslagen inmiddels gelezen. Het lijkt me prachtig en haast zonde om iedere dag weer verder te moeten rijden.

Ja, mijn Ipad geeft misschien aan dat ik permanent op skype ben, maar de keren dat jullie probeerden te bellen was ik niet in de buurt van mijn Ipad helaas.

Hier alles goed, hele fijne vakantie gehad op de Hebriden, nu weer aan het werk waar het gelukkig even wat rustiger is zodat ik mijn achterstanden kan wegwerken en volgende week ben ik nog een week op vioolcursus in België, terwijl voor Albert het schooljaar weer begint.

Nog een goede reis en plezier 'up north'!

Liefs,
    Hester