verslag 18 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 18 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 18

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

06 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Cortez

6 augustus
De rustdag in Cortez doet ons goed. Niet te vroeg op, rustig ontbijten en dan naar National Parc Mesa Verde. We zijn zo vroeg mogelijk gegaan, omdat het dan nog erg rustig is in het park. We hebben van te voren uitgezocht dat we eerst de Chapin Mesa Trail en vervolgens de Mesa Top Loop zullen rijden en stoppen bij elke bezienswaardigheid. Dit park is in de puntjes georganiseerd, overal eenrichtingsverkeer en genoeg mogelijkheid om bij elke plaats te parkeren. Althans op dit tijdstip nog. We bezoeken de Pit Houses van de voorouders van de Pueblo indianen die deze huizen bovenop het plateau hebben gebouwd tussen 550 en 750 na C. Zij waren eerst jagers en zijn vervolgens verzamelaars geworden, toen ze op deze plek mais en andere gewassen zijn gaan verbouwen. Kenmerkend is de aanwezigheid van een Kiva, een ronde ruimte, waarin een ronde vuurplaats aanwezig is, en een gat in de grond, een sipapu, voor contact met de onderwereld. In deze ruimte zat ook een ventilatie gat, waardoor frisse lucht werd aangezogen voor het aanwakkeren van het vuur. De kiva heeft een religieuze, sociale functie, maar in deze ruimte kon ook gekookt worden. De Pueblo indianen worden ook wel de Basketmakers genoemd, omdat er veel resten van gevlochten manden teruggevonden zijn. Ook heel veel andere gebruiksvoorwerpen. De latere Pueblo indianen zijn huizen gaan bouwen in grote natuurlijke gewelven van de zandstenen rotsen. Hier is het ’s winters warmer aan de zuidkant met een schuin instralende zon, en ’s zomers koeler met een hoogstaande zon. Deze huizen zijn rond 1200 na C. gebouwd van natuursteen met adobe als cement voor de stevigheid. We bezoeken Spruce Tree House en we kijken op Cliff Palace (de grootste nederzetting) en Square Tower House een kleinere nederzetting. De mensen konden er alleen maar komen door via een gat in het plateau naar beneden af te dalen via een ladder, of vanuit het dal omhoog via voetstappen uitgehouwen in de rotsen. De populatie van de mensen groeide in die tijd. Ze hebben maar een periode van 100 jaar in deze Cliff-dwellings gewoond. Toen hebben ze het gebied verlaten, vermoedelijk na een langdurige periode van droogte.
Tegenwoordig wordt dit natuurgebied regelmatig getroffen door bosbranden. Een enorme bosbrand verwoestte in 2000 een groot gebied. Overal staan de droevige restanten van dode bomen op de kale heuvels; in de afgelopen 14 jaar zijn er slechts een paar struiken gegroeid. We worden gewaarschuwd voor de aanwezigheid van beren, maar die laten zich midden in de zomer met zovele toeristen niet zien. Overal worden we aangesproken door nieuwsgierige Amerikanen, die foto’s nemen van onze auto, met ons erbij of met hun hele familie.

• 07 Augustus 2014 - 10:37

Frank En Yvonne:

Wat een prachtige foto's en weer leuke verhalen.
    Hebben jullie die steenbok echt gezien of is het een beeld. Hij staat daar zo mooi te pronken.
    We zijn blij dat jullie genoeg gelegenheid hebben om dingenl te bekijken.
    Daar waren we een beetje bang voor dat het alleen maar rijden, rijden zou zijn.
    Groetjes Frank en Yvonne

• 07 Augustus 2014 - 13:29

Renske:

Wat een mooie foto's! Erg bijzonder om te zien Mesa Verde!
    Jacob doet het goed neem ik aan? (Omdat we er niets over horen :)).
    Fijn!

Liefs!