verslag 17 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu verslag 17 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

verslag 17

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

05 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Cortez

5 augustus
We zijn in Cortez na een lange rit door de Mojavewoestijn. Wat een prachtig landschap ontrolt zich voor onze ogen. Eerst dwars door Zion National Parc, nu in het ochtendlicht. Het is weer heel anders en eerlijk gezegd vonden we het bij het avondlicht mooier. Al die steenlagen die prachtig gedrapeerd liggen over de bergen als een soort weefsel. Nooit eerder zoiets gezien. Vervolgens zijn we naar Kanab gereden en verder langs plaatsen als Big Water en Lake Powell. Dit meer wordt gevoed door de Colorado rivier die daarna door de Grand Canyon stroomt. Dit is het gebied van de Navajo indianen. Hier en daar staat een klein huisje in de wildernis. Er lopen een paar schapen of geiten rond. Verder is het gebied leeg, honderden mijlen lang.
Vervolgens rijden we door Monument Valley; dit is ook een prachtige belevenis. De bekende rots-formaties die zo’n prominente rol spelen in vele films, staan in een verlaten landschap. En dan al die kleuren van de steen, groen, rood, oranje, wit, zwart….
We hebben morgen een vrije dag om Mesa Verde te bezoeken. We zitten ongeveer 15 km van de ingang van het park af. Vanuit onze kamer kijken we uit op het bergmassief van de rand van Mesa Verde. We genieten van het uitzicht! Voor onze kamer hebben we onze twee campingstoeltjes uitgestald en we kijken naar dit uitzicht. Een biertje erbij, dat we onderweg in de staat Arizona gekocht hebben. In de staat Utah is geen alcoholische versnapering te koop!
We hebben onze Garmin op mijl als afstand gezet, dat is een stuk makkelijker. Dan kun je ook zien hoe hard je rijdt. Nog even wat informatie over de groep, voor zover wij dat weten. Er zijn twee mensen die hun paspoort kwijt zijn geraakt in Mexico. Zij moesten terug naar Mexico City om bij de Nederlandse Ambassade een vervangend exemplaar te halen. Omdat er ook nog een weekend tussen zat, duurt dit een paar dagen. Eén van hen kon daarna doorvliegen naar Las Vegas. De ander is nog met de auto in Mexico en moet ons ergens deze week zien in te halen!
Verder zijn er een paar ongelukken gebeurd in Mexico, gelukkig alleen blikschade. Eén van ons kreeg een koe op de zijkant van de auto, ’s nachts. De auto is door het technisch team weer rijklaar gemaakt, maar voor Nederlandse begrippen is hij total loss. Iemand anders kreeg een auto, komend van rechts aan de rechtervoorkant. Ook veel blikschade. Anderen hadden een aanrijding van achteren door een Guatemalteek die er geen politie bij wilde en in der minne wilde schikken. Kortom, best veel problemen in Mexico. Hier in de VS verloopt alles soepel, veel kilometers maken, maar de wegen zijn uitstekend. Wij hebben nu totaal al 9.500 kilometers gereden!

• 06 Augustus 2014 - 07:53

Hans De Bruin:

Hallo Bob en Marjo,

Jullie verhalen en foto's van de VS zijn leuk om te lezen en komen me heel bekend voor. De meeste parken en plaatsen die je noemt heb ik ook gezien, vroeger vanuit Wageningen in mijn eentje of later op mijn huwelijksreis met Sophie. Fantastische natuur daar, de grillige rotsformaties de rode aarde etc. De chipmunks, Rocky Mountain goat. De fantastische kleuren en vormen in Bryce, Zion, Mesa Verde. De archeologische vindplaatsen met ontwikkeling van rotswoningen hebben jullie vast ook gezien.

Wel verbaast me jullie opmerking over de goede wegen in de VS. In het westen waren Sophie en ik 20 jaar geleden voor het laatst en toen leken de snelwegen in het eerste beste 3e wereld lan stukken beter. We herinneren ons gaten in het asfalt, aftands wegmeubilair e.d. De genoemde reden was toen nog dat Amerikanen altijd zo min mogelijk belasting willen betalen en wegen kosten gewoon veel geld. Maar California was wel schrikken wat dat betreft. De lokale wegen in de andere staten waren vaak wel beter te berijden, maar er waren eindeloze wegwerken waar je lang moest wachten voor jouw kant met een speciale gidsauto voorop de enige berijdbare weghelft mocht passeren.
    Zijn die tiestanden nu verbeterd? En ligt dat aan Obama of willen zelfs de Republikeinen tegenwoordig wel voor een goede en veige weg betalen? Ik ben heel benieuwd of jullie daar achter kunnen komen, hoe dat kennelijk verbeterd is.

Zelf heb ik gisteren juist mijn laatste veldwerk voor het waterschap afgerond. De komende weken nog mij laatste rapporten, memo's en adviezen uitwerken en op 28 augustus nog een receptie en etentje met mijn collega's, voor mijn pensioen aanbreekt. Sophie en ik bereiden ons al druk voor op de maanden daarna.

Mensen, nig een heel mooie verdere reis en ik ben bebieuwd naar jullie volgende etappes.

Vr groeten, ook namens Sophie