15 juli 2014 - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu 15 juli 2014 - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bob en Marjo Boer-de Jeu - WaarBenJij.nu

15 juli 2014

Door: Bob en Marjo

Blijf op de hoogte en volg Bob en Marjo

16 Juli 2014 | Panama, Panama-stad

15 juli
We doen ons best om uit te slapen, maar die 7 uur tijdsverschil overbrug je niet zomaar, dus zitten we even over zevenen al aan het ontbijt.
We hebben niet ingetekend voor excursies, want we zouden vandaag de auto’s ophalen. In plaats daarvan nemen we nu met onze reisgenoten twee taxi’s naar de oude stad. Het valt op dat Panama er veel geld voor over heeft om de stad in zijn oude luister te restaureren. Overal worden oude buitenmuren met stalen constructies gezekerd, zodat er daarbinnen een geheel nieuw gebouw kan worden neergezet. Door al die bedrijvigheid heeft de oude stad veel weg van een grote bouwplaats. Verder vind je er ook nog de vele kleine bedrijfjes die je ook in alle andere Zuid-Amerikaanse binnensteden vindt en waarvan je je afvraagt waar de mensen eigenlijk van kunnen bestaan.
We willen nog wat meer ven Panama zien, dus nemen we de hop-on-hop-off-bus. Daarmee maken we een tour door de “moderne” stad. We krijgen veel te horen over de geschiedenis van Panama, vanaf de eerste Spanjaarden tot na de overdracht van de kanaalzone door de Amerikanen. Bij de Miraflores-sluizen hoppen we off, om ze beter te kunnen bekijken. We begrijpen nu hoe Panama er 3,5 miljoen dollar per dag aan verdient. Op de terugweg komen we langs het hotel, maar we schieten nog even door naar het Isla Flamenco, een drietal onderling verbonden eilandjes, die bij de aanleg van het kanaal met een dam aan het vasteland zijn verbonden en die nu één groot watersportcentrum vormen met meerdere jachthavens. Daar strijken we neer op een terrasje. De jongetjes van het tafeltje naast ons vermaken zich kostelijk met het voeren van de talloze kleurrijke visjes in de zee. Een leuk gezicht! Een verfrissend onweersbuitje geeft ons enige koelte.
Vanavond de eerste briefing over de komende dagen

• 16 Juli 2014 - 09:51

Lieselotte:

Dag Bob en Marjo,

Kreeg jullie reisverslagpagina doorgestuurd van de familie. Leuk!
    Natuurlijk horen wij veel van An en GJ, maar ik ga jullie verslagen en foto's ook zeker regelmatig lezen en bekijken.
    Een hele fijne reis!

Groeten Lieselotte (dochter Anneke en Gerard Jan)

• 16 Juli 2014 - 11:10

Jan Terwel:

Beste Marjo en Bob
    Jullie zijn kennelijk goed aangekomen en staan er tip-top bij, daar in Panama!
    Ja dat tijdsverschil ken ik maar al te goed. Bij mij duurde dat vaak dagen!
    Vandaag stond er een mooi verhaal in de krant over een garage in Borne die de oude dafjes opknapt.
    Omdat jullie inmiddels in de Volvo rijden kan ik deze typering van de daf- die jullie vast wel kennen- toch even opschrijven: "truttenschudder met jarretelaandrijving". Zie het maar als een koosnaampje, maar het is wel mooi gevonden he? Onlangs was jullie vriend Klaas voor de TV in een prominent optreden, met heel goede ideeen.
    Alle goeds Hilde en Jan

• 16 Juli 2014 - 12:17

Jaqueline Balteau:

Hallo Bob en Marjo,
    Een mooi begin van jullie reis; enjoy !!